Ετήσια Έκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου της Σχολικής Μονάδας (έτος αναφοράς: 2021-2022)
Α. ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ
Καταγράφονται συνοπτικά τα χαρακτηριστικά και οι ιδιαιτερότητες της σχολικής μονάδας, που κρίνονται σημαντικά για την αποτύπωση της εικόνας του σχολείου
Tο 1ο Ημερήσιο Γυμνάσιο Μαλακοπής λειτούργησε κατά το σχολικό έτος 2021-22 με 10 τμήματα (4-3-3 ).Αυξήθηκε το μαθητικό του δυναμικό σε σχέση με προηγούμενα έτη γιατί το σχολείο τροφοδοτήθηκε και με αποφοίτους του 105ου Δ.Σ θεσσαλονίκης. Φοίτησαν συνολικά 225 μαθητές/τριες εκ των οποίων 87 στην Α’ τάξη, 70 στην Β’ και 68 στην Γ’τάξη. Το διδακτικό προσωπικό συνθέτουν 27 εκπαιδευτικοί εκ των οποίων οι 17 είναι οργανικά ανήκοντες στο σχολείο . Ένας εξ αυτών συμπληρώνει το ωράριό του σε όμορο σχολείο και τα δικά μας κενά συμπληρώνονται από εκπαιδευτικούς άλλων σχολείων. Ο Δ/ντής είναι αποσπασμένος από το 1ο Γυμνάσιο Περαίας. Φέτος δεν λειτούργησε το Τμήμα Ένταξης , δεν είχαμε Παράλληλη Στήριξη, αλλά ούτε και Σχολικό Νοσηλευτή παρόλο που το αίτημά μας είχε εγκριθεί. Το σχολείο βρίσκεται μέσα στον αστικό ιστό και αυτό διευκολύνει την πρόσβαση σ’αυτό με δημόσια συγκοινωνιακά μέσα.Οι μαθητές/τριες προσέρχονται στο σύνολο πεζοί/ές. Η τοπική κοινωνία δείχνει ιδιαίτερο ενδιαφέρον τόσο για την μόρφωση των παιδιών τους, όσο και για την διατήρηση του περιβάλλοντος χώρου του σχολείου σε καλή κατάσταση. Οι μαθητές/τριες στην πλειοψηφία τους ενισχύονται στη διαπαιδαγώγησή τους και με εξωσχολικές μορφωτικές αλλά και αθλητικές δραστηριότητες που συμπληρώνουν την παρεχόμενη από το σχολείο εκπαίδευση . Στο σχολείο δεν έκλεισε κατά τη διάρκεια της πανδημίας κανένα τμήμα ,λόγω της εφαρμογής του σχετικού πρωτοκόλλου , και η συνεργασία με τους μαθητές καθώς και με τους γονείς-κηδεμόνες τους υπήρξε πολύ καλή και γόνιμη όχι μόνο στον τομέα της τήρησης των μέτρων αλλά και γενικότερα σε θέματα εύρυθμης λειτουργίας του σχολείου . Η συνεργασία με την ψυχολόγο και την κοινωνική λειτουργό υπήρξε ιδιαίτερα χρήσιμη και αποδοτική τόσο στη διαχείριση περιπτώσεων μαθητών /τριών που έχρηζαν ειδικής αντιμετώπισης λόγω ιδιαίτερων εκπαιδευτικών αναγκών , όσο και στη δημιουργία καλού κλίματος ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς και μαθητές. Οι διαθέσιμοι οικονομικοί πόροι κάλυψαν τις ανάγκες του σχολείου σε ικανοποιητικό βαθμό,και η συνεργασία με την σχολική επιτροπή ήταν αποδοτική.Σημαντικές λύσεις έδωσε και ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων που κάλυψε επείγουσες και σημαντικές ανάγκες κυρίως σε υλικοτεχνική υποδομή, οπτικοακουστικά μέσα και συνέβαλλε στον εξωραϊσμό του σχολείου .
Β. ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Παιδαγωγική και μαθησιακή λειτουργία
Θετικά σημεία
1. Εξικοίωση του εκπαιδευτικού προσωπικού με μέσα ασύγχρονης διδασκαλίας.
2. Ενεργοποίηση πρόσθετων τρόπων επικοινωνίας με γονείς -κηδεμόνες.
3. Κινητοποίηση των γονέων-κηδεμόνων και ευαισθητοπίησή τους σε θέματα λειτουργίας του σχολείου.
4. Ανάδειξη των ελλείψεων σε υλικοτεχνική υποδομή.
5. Ευαισθητοποίηση του Δήμου σε θέματα καθαριότητας.
6. Επανεκίνηση της μαθητικής ζωής στο δρόμο της κανονικότητας.
7. Ενδυνάμωση σχέσεων μαθητών-εκπαιδευτικών.
Σημεία προς βελτίωση
1. Εξοπλισμός του σχολείου με σύγχρονα εποπτικά μέσα.
2. Τοποθέτηση γραμματειακής υποστήριξης.
3. Δια ζώσης δράσεις- ημερίδες που θα αφορούν στην επιμόρφωση εκπ/κών και στην ενημέρωση μαθητών σε θέματα εκφοβισμού και διαχείρισης συγκρούσεων.
4. Πραγματοποίηση περισσοτέρων επισκέψεων και δράσεων στα πλαίσια υλοποίησης προγραμμάτων.
Διοικητική λειτουργία
Θετικά σημεία
1. Ο εντοπισμός των αδυναμιών στην εφαρμογή κάποιων κανόνων του σχολικού κανονισμού και των σημείων που χρήζουν επαναπροσδιορισμό.
2. Η ηλεκτρονική αποτύπωση σε πλατφόρμες πληροφοριών, σχετικές κυρίως με τον covid-19, και η αποφυγή της έντυπης αλληλογραφίας με ότι αυτό συνεπάγεται.
Σημεία προς βελτίωση
1. Η ανάγκη ύπαρξης ενός σταθερού σύγχρονου πλαισίου λειτουργίας του σχολείου που δεν θα δημιουργεί προβλήματα στην εφαρμογή του.
2. Η διάχυση προς την κοινωνία δράσεων και επιτευγμάτων του σχολείου.
3. Η ανάδειξη καλών πρακτικών. Επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών Θετικά σημεία
1. Διατηρήθηκε παρά τις αντιξοότητες η επαφή των εκπαιδευτικών με τους σχολικούς συμβούλους τους και αυτό συνετέλεσε στην ανάδειξη των προβλημάτων και σε ένα ικανοποιητικό βαθμό στην επίλυσή τους. Σημεία προς βελτίωση
1. Κρίνεται αναγκαία η εκπόνηση την νέα χρονιά προγραμμάτων που και θα ωθήσουν την μάθηση και θα διευρύνουν τους ορίζοντες των μαθητών /τριών.
Γ. ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Λειτουργία Παιδαγωγική και μαθησιακή λειτουργία
Αριθμός Δράσεων που υλοποιήθηκαν 4 Άξονες στους οποίους υλοποιήθηκαν Δράσεις )
Σχολική διαρροή – φοίτηση
Σχέσεις μεταξύ μαθητών / μαθητριών
Σχέσεις σχολείου – οικογένειας
Σχέσεις σχολείου – οικογένειας
Λειτουργία Διοικητική λειτουργία
Αριθμός Δράσεων που υλοποιήθηκαν 1
Άξονες στους οποίους υλοποιήθηκαν Δράσεις )
Ηγεσία – Οργάνωση και διοίκηση της σχολικής μονάδας
Λειτουργία Επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών
Αριθμός Δράσεων που υλοποιήθηκαν 0
Άξονες στους οποίους υλοποιήθηκαν Δράσεις – Παρατηρήσεις / Σχόλια
Σημαντικότερα αποτελέσματα των Δράσεων
Στο σχολείο μας δόθηκε έμφαση στην πρόληψη κρουσμάτων διαρροής. Στο πλαίσιο αυτό αξιοποιήθηκε η παρουσία ψυχολόγου και κοινωνικής λειτουργού. Ωστόσο αποτελεσματική ήταν και η στάση των καθηγητών που με την εμπειρία τους και την κοινή τους στάση βοήθησαν στην αντιμετώπιση των προβλημάτων σε πρώιμο στάδιο. Έτσι έγινε η εξάλειψη των αιτιών που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε διαρροή μαθητών. Οι μαθητές της Α’ Γυμνασίου παρήγαγαν ψηφιακά κόμικ με θέμα «την αντιμετώπιση του φαινομένου του εκφοβισμού», με σκοπό τα κόμικ που απευθύνονται σε μαθητές μικρών τάξεων του Δημοτικού να διανεμηθούν ή να παρουσιαστούν στα Δημοτικά που βρίσκονται στη γειτονιά του Γυμνασίου μας, ώστε οι μαθητές του Δημοτικού να ενημερωθούν για τους τρόπους αντιμετώπισης του φαινομένου του εκφοβισμού Οι μαθητές και οι μαθήτριες μέσω της δημιουργίας ψηφιακών κόμικ, σε συνέχεια των συζητήσεων/ενημερώσεων που είχαν γίνει, ήρθαν σε επαφή με τη διαχείριση συναισθημάτων και συγκρούσεων, βίωσαν συναισθήματα και μπήκαν στη διαδικασία ενσυναίσθησης και κριτικής σκέψης . Από τη συμμετοχική και την άτυπη παρατήρηση και τις απαντήσεις των μαθητών/μαθητριών στο ερωτηματολόγιο που μοιράστηκε, καθώς και από το πλήθος των μαθητών που συμμετείχαν στις δράσεις, φάνηκε ότι υπήρξε αλλαγή στη στάση των παιδιών απέναντι στον τρόπο αντιμετώπισης συγκρουσιακών καταστάσεων και την απόκτηση κριτικής σκέψης στις σχέσεις τους. Ο συνδυασμός διδασκαλίας, συζήτησης, ένταξης της τέχνης και χρήσης της τεχνολογίας δημιούργησε ένα καινοτόμο πλαίσιο καλών πρακτικών που επέδρασε θετικά τόσο στη μαθησιακή διαδικασία όσο και στην ένταξη και συμπερίληψη όλων των μαθητών στην τάξη και την μείωση φαινομένων εκφοβισμού. Οι δράσεις που υλοποιήθηκαν σχετικά με την εφαρμογή του Σχολικού Κανονισμού και οι συζητήσεις που έγιναν πάνω σ’αυτό το θέμα με την ενεργό συμμετοχή μαθητικών κοινοτήτων και μελών του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων συνέδραμαν στην διαμόρφωση ενός πιο σύγχρονου και προσαρμοσμένου στις απαιτήσεις των καιρών μας σχολικού κανονισμού και βοήθησαν στην ομαλή λειτουργία του σχολείου και στην μείωση επιβολής ποινών. Τη φετινή σχολική χρονιά, λόγω των μέτρων για την πανδημία, η επικοινωνία μεταξύ σχολείου και γονέων τροποποιήθηκε και προσαρμόστηκε στις οδηγίες του Υπουργείου. Μέσα από τα ερωτηματολόγια προς γονείς και καθηγητές, στο τέλος της σχολικής χρονιάς, διαπιστώσαμε ότι οι γονείς ενημερώνονταν για την πρόοδο και τη φοίτηση των παιδιών τους σε ικανοποιητικό βαθμό μέσα από τους εναλλακτικούς τρόπους που προτείναμε. Βέβαια οι περισσότεροι προτιμούν τη φυσική παρουσία στο σχολείο, αν οι συνθήκες το επιτρέπουν. Η συνεισφορά του εκπαιδευτικού προσωπικού στην ευόδωση της προσπάθειας αυτής με τα μέσα που διέθετε ο καθένας και με διάθεση προσωπικού χρόνου ακόμα και εκτός υποχρεωτικού ωραρίου, υπήρξε καθοριστική. Δυσκολίες που παρουσιάστηκαν Τα πρωτόκολλα που εφαρμόζονται λόγω πανδημίας Covid-19 και οι ειδικές συνθήκες που διαμορφώθηκαν, δυσκόλεψαν τη ομαλή λειτουργία των σχολικών δράσεων, όπως πχ τη συνάθροιση πολλών μαθητών στην αίθουσα εκδηλώσεων, οπότε οι ενημερώσεις και οι δράσεις έγιναν ξεχωριστά μέσα στα τμήματα. Η επικοινωνία με τους γονείς-κηδεμόνες των μαθητών μας πραγματοποιούνταν κατά βάση με ηλεκτρονικό ταχυδρομείου ή μέσω τηλεφώνου λόγω της πανδημίας. Αυτό είχε ως συνέπεια την αδυναμία προσέλευσης των γονέων-κηδεμόνων στο σχολείο που θα συνέτεινε στην καλύτερη γνωριμία τους με το εκπαιδευτικό προσωπικό και στην πιο άμεση ανταλλαγή πληροφοριών και απόψεων για τους μαθητές.
Ανάδειξη Πρακτικών και προτάσεις για αξιοποίησή τους από άλλα σχολεία (προαιρετικά).
Πρακτική 1
Άξονας Σχέσεις μεταξύ μαθητών / μαθητριών
Τίτλος Δράσης
Συζήτηση με τους μαθητές και δημιουργία συμβολαίου τάξης και πραγματοποίηση δράσεων ενημέρωσης για τη σχολική βία και τον εκφοβισμό
Στόχος Βελτίωσης
Βασική επιδίωξη είναι η Σχολική Μονάδα να καταφέρει να διαπαιδαγωγήσει τους μαθητές σχετικά με τους τρόπους με τους οποίους θα προστατεύουν αποτελεσματικά τον εαυτό τους από τις βίαιες συμπεριφορές των άλλων και θα συμμετέχουν στην αναζήτηση της ειρηνικής επίλυσης διαφορών και στην αποτροπή βίαιων συμπεριφορών που λαμβάνουν χώρα σε ποικίλα περιβάλλοντα της ζωής τους Ενέργειες Υλοποίησης Η Δράση «το συμβόλαιο της τάξης» υλοποίηθηκε το πρώτο τετράμηνο του σχολικού έτους. Αρχικά έγιναν συζητήσεις με τους μαθητές κάθε τμήματος και την ομάδα εκπαιδευτικών που έιχαν αναλάβει τη δράση. Οι συζητήσεις είχαν ως θέμα τις αξίες που πρέπει να διέπουν τις σχέσεις μαθητών και εκπαιδευτικών μέσα στο τμήμα. Έπειτα οι μαθητές ατομικά κατέγραψαν τις πρώτες σκέψεις τους και σε επόμενη συνάντηση – συζήτηση χωρίστηκαν σε μικρές ομάδες και τους ζητήθηκε να συμφωνήσουν ποιο σύνολο κανόνων / αξιών αρμόζει να εφαρμοστεί συγκεκριμένα στο τμήμα τους ώστε να είναι εφικτή η αρμονική συμβίωση μεταξύ των μαθητών του τμήματος και των εκπαιδευτικών. Σε επόμενο στάδιο έγινε η παρουσίαση από τη κάθε ομάδα, στην ολομέλεια της τάξης. Αφού παρουσίασαν όλες οι ομάδες τις σκέψεις τους, με τη μέθοδο του καταιγισμού ιδεών (brainstorming), συμφωνήθηκε από την ολομέλεια της τάξης ποιες αξίες και ποιές ενέργειες πρέπει να ακολουθούνται. Έπειτα με μαρκαδόρους και μπογιές κατέγραψαν τις συμφωνηθείσες αξίες σε χαρτόνι και υπέγραψαν. Τέλος, έγινε η ανάρτιση του συμβολαίου της τάξης σε εμφανές σημείο της αίθουσάς τους. Η ανάρτιση από κάθε τμήμα ολοκληρώθηκε μέχρι το τέλος του Δεκέμβρη. Μετά την ανάρτιση, αναφορές και ερωτήσεις για τη τήρηση των κανόνων / αξιών έγιναν σε τακτά χρονικά διαστήματα, ώστε να γίνουν τυχόν διορθωτικές παρεμβάσεις στο συμβόλαιο της τάξης, με σκοπό την αρμονική συμβίωση μαθητών εκπαιδευτικών. Οι συζητήσεις αυτές αποτέλεσαν σημεία ελέγχου της επιτυχίας της δράσης για την επίτευξή των στόχων, από τους ίδιους τους μαθητές. Οι ενημερώσεις σχετικά με τους τρόπους πρόληψης και αντιμετώπισης της σχολικής βίας και του εκφοβισμού έγιναν στο δεύτερο τετράμηνο, σε κάθε τμήμα, με συζητήσεις και ενημερώσεις από εκπαιδευτικούς και το ΕΕΠ του σχολείου, εμπλουτισμένες με Βιωματικές ασκήσεις, με παιχνίδι ρόλων ή μελέτη περιπτώσεων. Οι μαθητές ενημερώθηκαν για δράσεις και προγράμματα που αφορούν τους τρόπους πρόληψης και αντιμετώπισης της σχολικής βίας και του εκφοβισμού. έγινε χρήση του εργαστηρίου υπολογιστών και του διαδικτύου και υλοποιήθηκαν ιστοεξερευνήσεις σχετικές με το θέμα, επίδειξη βίντεο σχετικών με το θέμα καθώς και επισκέψεις σε ειδικές πλατφόρμες για τη πρόληψη και αντιμετώπιση του φαινομένου.
Υλικό (παράθεση υπερσυνδέσμου)
Καλές Πρακτικές
Προτάσεις για αναγκαίες επιμορφώσεις
Θέμα 1 Άξονας Σχέσεις μεταξύ μαθητών / μαθητριών
Ειδικότερο Θέμα Διαχείριση φαινομένων σχολικού εκφοβισμού
Πρώτη Έκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου της Σχολικής Μονάδας (έτος αναφοράς: 2020-2021)
Α. ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ
Καταγράφονται συνοπτικά τα χαρακτηριστικά και οι ιδιαιτερότητες της σχολικής μονάδας, που κρίνονται σημαντικά για την αποτύπωση της εικόνας του σχολείου Η σχολική μονάδα είναι Ημερήσιο Γυμνάσιο με τμήμα Ένταξης Βαρυκόων. Το μαθητικό της δυναμικό ανερχόταν σε 195 μαθητές/τριες και εννέα τμήματα,τρία ανά τάξη. Το προσωπικό αποτελούνταν κατά το σχ. έτος 2020-21 από δεκαεπτά (17) οργανικά ανήκοντες εκπαιδευτικούς και οι ανάγκες σε προσωπικό καλύφθηκαν με τη διάθεσηαπόσπαση οκτώ (8) ακόμα εκπαιδευτικών από άλλα σχολεία. Πριν τη λήξη του σχολικού έτους τοποθετήθηκαν οργανικά στο σχολείο δύο (02) εκπαιδευτικοί ΠΕ02 και ΠΕ86 σε κενούμενες θέσεις συναδέλφων που θα συνταξιοδοτούνταν . Στο σχολείο τοποθετήθηκε με απόφαση ΠΥΣΔΕ νέα Διεύθυνση από τις 28/04 και μετά. Επίσης λειτούργησε κατά το σχολικό έτος πρόγραμμα εξειδικευμένης εκπ/κής υποστήριξης για την ένταξη μαθητών με αναπηρία ή και ειδικές εκπ/κές ανάγκες και γι’αυτό το λόγο τοποθετήθηκαν στο σχολείο δύο (02) εκπ/κοί αναπληρωτές Ειδικής Αγωγής για Παράλληλη Στήριξη.
Β. ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Παιδαγωγική και μαθησιακή λειτουργία
Θετικά σημεία
Θετικό σημείο της προηγούμενης σχολικής χρονιάς αποτέλεσε η υιοθέτηση καινοτόμων διδακτικών πρακτικών. Η εξέλιξή στην εφαρμογή τους θα είναι και η κληρονομιά για τα επόμενα χρόνια.
Σημεία προς βελτίωση
Θα πρέπει να βελτιωθεί η επικοινωνία γονέων -κηδεμόνων με τη σχολική μονάδα. Αυτό θα βοηθήσει στη δημιουργία ενός πυλώνα σταθερότητας και ενίσχυσης του ρόλου του δημόσιου σχολείου. Επίσης οι καθημερινές εντάσεις που δημιουργούνται ανάμεσα σε μαθητές θα πρέπει να βρουν έναν διαφορετικό τρόπο ειρηνικής επίλυσής τους πέρα από τον τιμωρητική τακτική. Ένα σύγχρονο δημοκρατικό σχολείο θα πρέπει να βασίζεται σε σχέσεις αλληλοκατανόησης και σεβασμού.
Διοικητική λειτουργία
Θετικά σημεία
Η αποτελεσματικότητα και η οργάνωση του σχολείου ακόμα και υπό αυτές τις συνθήκες ανέδειξε τις δυνατότητες όλων των φορέων που συμβάλουν στην απρόσκοπτη λειτουργία του . Τα θετικά σημεία που πάντα αναδεικνύονται σε δύσκολες περιόδους αποτελούν σίγουρα μια κληρονομιά, όμως δεν εξασφαλίζουν από μόνα τους τη συνέχιση του δύσκολου έργου της εκπαίδευσης.
Σημεία προς βελτίωση
Υπάρχει ανάγκη διάχυσης των αποτελεσμάτων των ενεργειών στην κοινωνία αλλά και της ύπαρξης διαύλου επικοινωνίας μεταξύ των σχολείων ώστε να προβάλεται και να ενισχύεται το θετικό τους έργο
Επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών
Θετικά σημεία
θετικό υπήρξε το γεγονός της ενεργοποίησης και της συμμετοχής των εκπαιδευτικών στις επιμορφωτικές δράσεις πάνω στην αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών.
Σημεία προς βελτίωση
Θα πρέπει να υπάρξει ενεργοποίηση περισσοτέρων εκπαιδευτικών για συμμετοχή τους σε επιμορφώσεις που θα αφορούν τόσο στο διδακτικό τους αντικείμενο όσο και σε άλλους τομείς όπως διαχείριση συγκρούσεων, ψυχολογία εφήβων κτλ. Θα πρέπει να ενισχυθεί ο θεσμός της ενδοεπιμόρφωσης καθώς και της συνεργασίας των σχολείων μεταξύ τους για διάχυση των καλών πρακτικών που εφαρμόζονται από το καθένα. Η συμμετοχή επίσης των εκπαιδευτικών είτε σε προγράμματα είτε σε δράσεις που θα οδηγήσουν το σχολείο στην απεμπλοκή του από έναν μονόπλευρο ρόλο, θεωρείται επιτακτική.